Akira Kurosawa og at komponere bevægelse

En af de helt store instruktører, som har inspireret og imponeret filmverden over, er Akira Kurosawa.
Kurosawa blev født i 1910 i Japan, og det er også den japanske kultur, der var omdrejningspunktet for mange (næsten alle) af hans film. Specielt figuren "samuraien" finder man i mange af hans værker og mest kendt er nok hans film fra 1954, "De syv samuraier", som med sine 3 timer og 27 minutter, den dag i dag stadig holder 100%.
Jeg kan varmt anbefale den som alternativ til Disney's Juleshow eller til Firebakketurneringen i Garmisch-Partenkirchen i skihop d.1 januar. Nu tænker du nok: "Hvorfor skal jeg dog bruge over tre timer af mit, ellers mega spændende, liv på at se en 62 år gammel film - endda i sort/hvid?!"

Det skal du af den enkle grund, at Kurosawa er en mester i at komponere levende billeder med bevægelse. Tony Zhou har en rigtig god kanal på Vimeo.com, hvor han giver en super præsentation af Kurosawa og hans evner til at komponere levende billeder. Tony Zhou's hovedpointe er, at der i Kurosawas arbejde med billedeharmoni, ikke kun er tænkt på linjer, det gyldne snit, lys og skygger, men også i bevægelse. Bevægelser i billedet skaber et eneståede udtryk i hans film og bidrager til billedeharmonien og fortællingen og hver en bevægelse er gennemtænkt.

Bevægelse af naturen ses blandt andet i vejret. Det kan være regn, sne, røg og ild eller blæst. Ved hjælp af dette skabes et visuelt interessefelt, der konstant bejler til øjet og gør, at selv relative statiske scener med personer, der ikke bevæger sig særlig meget alligevel bliver spændende at se på.

Det kan også komme til udtryk i form af bevægelser af grupper af mennesker i billedet. Grupper der enten bevæger sig mod noget fælles eller splittes op giver samme dynamik i hans film. Ligeledes forstærkes enhver følelse hovedpersonen udtrykker kraftigt, når der samtidig er en gruppe, der reagerer på samme eller en modsat måde.

Bevægelse hos individet er også en vigtig faktor hos Kurosawa. Karakterens bevægelse understøtter således hans eller hendes følelsesmæssige tilstand og visualiseringen er med til at forstærke vores indtryk og oplevelse af både karaktererne og filmen.

Kameraets flydende bevægelse i en Kurosawa film er også et af hans kendetegn. Næsten alle hans indstillinger har en klar og tydelig begyndelse, midte og afslutning, hvorved at hver enkelt indstilling i sig selv fortæller sin egen lille historie.

Bevægelse i klipningen er desuden et af Kurosawas kendetegn. Ud over at instruere klippede han typisk også sine egne film. Han yndede at klippe i bevægelse, hvilket bidrager til en fantastisk kontinuerlig klippeteknik. Ved en scenes afslutning benyttede han sig af at klippe mellem en indstilling af statisk karakter til en ny indstilling med en masse bevægelse. På denne måde tydeliggøres skiftet af scene.

Men se selv gennemgangen af Kurosawas mesterlige evner til at komponere bevægelse i billedet her. God fornøjelse.

Akira Kurosawa - Composing Movement from Tony Zhou on Vimeo.

Ønsker du at fordybe dig yderligt og ikke rigtig hvor du skal starte så tjek hjemmesiden Taste Of Cinema. De har lavet en top 15 over de bedste af Kurosawa's film. 

Kommentarer